Oliwki na lepszą pamięć

Oliwki zawierają polifenole, organiczne związki chemiczne, które pomagają zredukować stres oksydacyjny w mózgu. Codzienne jedzenie oliwek poprawia pamięć nawet o 25%.

Oliwki dają siłę

Filiżanka oliwek zawiera 4,4 mg żelaza. Żelazo wspomaga syntezę karnityny, aminokwasu, który przekształca tłuszcz w energię. Ponadto żelazo zwiększa poziom hemoglobiny we krwi.

Oliwkami w zmarszczki

Spożywanie oliwek poprawia wygląd zmarszczek o 20%. Wszystko dzięki zawartości kwasów oleinowych, które pozwalają skórze pozostać miękką i zdrową. W dodatku oliwki zawierają witaminę E doskonały przeciwutleniacz.

Cenny tłuszcz z oliwek

Oliwki są owocami oleistymi, zawierają ok. 40-60% cennego tłuszczu. Dlatego też są przede wszystkim przetwarzane (wraz z pestką) w oliwę. Tylko ok. 10% zebranych oliwek przeznacza się bezpośrednio do spożycia.

Uprawa oliwek

Uprawa oliwek była znana już od czasów starożytnych. Oliwki zbiera się ręcznie. Owoce mają barwę od zielonej do brunatnej, a nawet czarnej. Barwa zmienia się w miarę dojrzewania. Następnie, po zebraniu, przechodzą długi proces przetwarzania, dzięki któremu nabierają oliwkowej lub fioletowo-czarnej barwy, a ich smak łagodnieje. Świeże owoce nie nadają się do jedzenia (są twarde i gorzkie). Aby stały się jadalne, przez ok.2-3 dni moczy się je w wodzie z dodatkiem sody kaustycznej. Następnie, po kilkakrotnym płukaniu w wodzie, przekłada się je do roztworu soli z dodatkiem przypraw takich jak oregano, liść laurowy, rozmaryn lub tymianek. Jeszcze 15 dni i oliwki są gotowe do spożycia.